Tuesday, September 8, 2015

Reticular Activating System (RAS)

Assalamualaikum brothers and sisters..
Hari ini saya suka untuk berkongsi satu ilmu yang bermanfaat kepada kita. Ia berkenaan kuasa di dalam minda kita iaitu RAS atau Reticular Activating System. Jika kita mampu mengawal RAS yang ada di dalam minda kita, kita mampu untuk mencapai apa matlamat yang kita inginkan. 

Pernahkah kita alamai situasi begini sebagai contoh ya, satu hari kita terfikir mahu beli kereta Toyota Avanza. mind set kita secara tiba-tiba akan melihat sekeliling kita hanya kereta avanza sahaja dan lain-lain kereta yang lalu didepan kita, kita tak nampak pun kerana minda kita dah pun TERFOKUS pada matlamat untuk mendapatkan Avanza yang kita nak sangat tu... Ke mana sahaja anda pergi...yang ada hanyalah Avanza yang mana kita telah programkan di dalam minda kita. Aku nak Avanza..aku nak avanza.. Maka ini lah fungsi RAS yang telah menapis semua malumat yang bukan berkaitan kereta avanza yang kita tercari-cari ini. Maka akan berlakulah tindakan kita ke arah matlamat memiliki kereta Avanza yang kita impikan.



Reticular Activating System (RAS) adalah satu rangkaian neuron yang terdapat dalam batang otak vertebra. Di dalam otak manusia, RAS dipercayai memainkan peranan penting dalam fungsi-fungsi seperti kesedaran, pernafasan, denyutan jantung, tidur dan bangun, jantina dan motivasi tingkah laku. Salah satu fungsi yang paling penting dalam RAS adalah keupayaan kita untuk menumpukan perhatian sedar kita pada objek tunggal atau rangsangan.  

Setiap saat, otak manusia dihujani dengan beribu-ribu isyarat deria. Tanpa keupayaan untuk menapis mereka rangsangan yang paling penting pada setiap masa tertentu, kita akan mengalami beban deria yang akan menjadikan berfungsi di dunia satu tugas yang mustahil. Sebagai contoh, pertimbangkan seseorang berjalan ke sebuah blok pejabat di bandar besar. Otak orang itu akan sentiasa mengambil maklumat deria dalam bentuk bunyi (dari membunyikan hon kereta, muzik, orang bercakap dan), penglihatan (kereta dan orang-orang yang melalui, papan tanda, skrin, lampu isyarat, bangunan, e.tc) bau dan sentuhan antara lain. Berapa banyak maklumat deria ini dibawa kepada perhatian mereka adalah penting kepada keupayaan seseorang untuk mengemudi berjaya ke pejabat mereka. Maklumat yang relevan dalam kes ini termasuk bunyi kereta membunyikan hon berdekatan atau deringan telefon dan sisi bangunan pejabatnya, nama jalan dan lampu isyarat berubah. RAS adalah mekanisme di dalam otak yang menapis maklumat dan membawa maklumat yang berkaitan untuk attention.

Selain daripada fungsi-fungsi yang lebih asas diterangkan di atas, ahli-ahli sains telah menemui hubungan yang rumit antara RAS dan pencapaian matlamat. Peranan RAS dalam mencapai matlamat menjadi lebih menarik apabila kita mempertimbangkan fakta bahawa kita sengaja boleh rewire ia dengan memanipulasi mesej yang minda sedar anda menjana. Untuk memahami analogi ini lebih baik, ia memberi manfaat kepada memikirkan RAS sebagai pintu gerbang antara sedar dan fikiran bawah sedar. Pemikiran yang menyeberang dari sedar untuk minda tidak sedar menjadi asas kepada sistem kepercayaan kita. Sistem reticular tidak dapat membezakan antara realiti membayangkan dan realiti kukuh. Ia percaya apa sahaja mesej dihantar kepadanya. Jika anda percaya bahawa anda boleh mencapai matlamat yang tertentu dan bersemangat ke arah itu, kemungkinan bahawa anda akan mencapainya. Ini adalah prinsip asas Hukum Tarikan.

Unsur utama yang menentukan pencapaian matlamat adalah keupayaan kita untuk kekal fokus kepada matlamat tersebut. Sistem rangsangan kita, satu faktor penting dalam komitmen mencapai matlamat kita. Ia adalah satu mekanisme yang mana sebahagian besarnya bawah sedar. Sistem RAS ini bertujuan untuk membantu badan kita mengekalkan tenaga; kita hanya akan terangsang dan membazirkan tenaga apabila kita mempunyai sebab kukuh untuk berbuat demikian. Selebihnya, badan kita akan menggunakan usaha yang minimum dan itulah sebabnya ia biasanya sukar untuk kekal fokus pada semua perkara kecuali yang benar-benar penting. 
Video pendek di bawah ini sedikit sebanyak boleh pembantu pembaca memahami apa itu Reticular Activating System (RAS) yang ada pada minda kita. Selamat menonton.

 



Bacaan sumber lain : http://www.reticularactivatingsystem.org/

No comments:

Post a Comment